الموضوع: غرباء !! 000(قصة)
عرض مشاركة واحدة
  #10  
قديم 06-06-2010, 09:25 AM
اللهم لا تمتني إلا شهيداً
+.+ ضيف غير مسجل +.+
 
افتراضي

دخلت نهى بلهفة على أخيها وهي تصرخ




نهى: يا محمد0000000النتيجة بانت!!!



محمد(بدهشة): بانت؟!!0000المفروض إنها هتبان بكرة الصبح!

نهى:أيوة دة في المدارس بس هي بانت دلوقتي عالنت!
محمد: مين الي قالك؟
نهى: ريهام صاحبتي اتصلت بيا وقالتلي إن أبوها راح يجيبلها النتيجة من السايبر
محمد:يارب استرها
ثم خرج يجري وهو يبحث ويسأل عن سايبر قريب حتى وجده وبه بشر كثيرين!






محمد(فى نفسه): بقى كل دول عرفوا قبلي؟!!

دخل محمد للسايبر بصعوبة وسط الزحام وأصوات الزغاريط والفرح للناجحين متزامنة مع أصوات الصراخ والبكاء للراسبين أو ذوى المجاميع الضعيفة!

نظر محمد إلى الأجهزة الخمسة عشرة الموجودة في السايبر فوجد على كل جهاز مالايقل 10 منتظرين نتائجهم هذا غير المصاحبين لهم!






فذهب إلى أحد الأجهزة وتحدث مع الجالس عليه



محمد: هو الرقم بكام لو سمحت



أجابه الشاب بدون أن يرفع عينه من على جهازه




ب50 جنيه!



محمد(بدهشة): ياه! بس دة كتير قوي
الشاب: لا مش كتير لأننا شاريين الإسطوانة أصلاً ب500 جنيه!
محمد: إسطوانة إيه؟
الشاب(وهو مايزال فى عمله): الإسطوانة الي عليها النتيجة0000لأن الوزارة وزعتها عالسيبرات على إسطوانات






محمد: معقولة؟!!!! الوزارة نفسها بتَّاجر بالنتيجة؟!



إلتفت إليه الشاب مبتسماً وظهرت لحيته الخفيفة وهو يقول




إنت باينك على نياتك! الحكومة يا حبيبي مش بتسيب أى فرصة إلا لما تستغلها عشان تجمع فلوس ! يعني عندك الوظايف الي بيعلنوا عنها كل كام شهر ويقولولك ادفع خمسة جنيه للإستمارة! خمسة مني على خمسة منك على خمسات من آلاف العاطلين بيجمعوا مبلغ وقدره وفي النهاية الي بيتعينوا أعداد معدودة ومعظمها بوسايط كمان والإستمارات دي بتترمي في الزبالة!!!!!!!!




عندك عربيات التبرع بالدم الي موجودة في كل حتة دلوقتي أنا ستى كانت تعبانة جداً وعاوزة نقل دم ودمنا كلنا كدة مكفهاش لأنها بتنزف بغزارة من أنفها 0000المهم قالولنا كيس الدم ب125 جنيه!!!!! يعنى بيخدوا الدم ببلاش وبيبوعوه بسعر غالي جداً وإنت وقت الزنقة بتدفع غصب عنك دة غير حاجات كتيييير 000البلد كلها لصوص يا أخي جت على نتيجة الثانوية!

إحدى الحاضرات: يا خويا خلص وشوفلي نتيجة البت 0000هو دة وقته مش كفاية دافعين خمسين جنيه؟!!!!






الشاب:حاضر يا حاجة00000وبعد برهة000مبروك يا حاجة بنتك جابت 91%



تركها الشاب تزغرط وتفرح هي وبنتها وإلتفت لمحمد




هاتلي رقم جلوسك إنت باين عليك راجل طيب!



محمد:لا معلشي أنا هستنى دوري0000الناس دي جاية قبلي!
الشاب(ولم تفارقه الإبتسامة):مش بقولك راجل طيب!
ثم إلتفت إلى غيره قائلا

هات يا حاج






وعندها رن موبايل محمد ووجد نهى تستفسر لأن والدها ذهب لسيبر آخر لنفس الغرض فقال لها بعد دقائق سأعرف وهتصل بيكم




وأثناء ذلك حاول محمد التخفيف من حدة قلقه المتصاعد بكلامه مع الشاب




محمد: بس إنت شغال في السيبر دة إزاي؟! أنت باين عليك راجل ملتزم وأنا سمعت إن الشغل في السيبر حرام لأنه بيبقى معظمه للشات والأفلام والألعاب ! دة غير حاجات تانية




الشاب (دون أن يلتفت): أنا مش شغال فيه ولا حاجة000دة صاحب السايبر صاحبي من زمان وإستنجد بيا عشان أساعده في الليلة دي

محمد: طيب يا أخي هو ما ينفعشي الإلتزام بدون لحية؟!

نظر إليه الشاب بدهشة لبرهة ثم عاد لعمله
الشاب:هو ينفع البنت تدخل مدرسة خاصة بلبس سهرة؟!
ينفع البنت المسلمة البالغة تمشي من غير حجاب؟! 000ينفع أروح أزرع في الغيط ببدلة سموكن!
الإلتزام دة نعمة من عند ربنا والملتزم يعرف كويس إن اللحية دي فرض من عند ربنا فطبيعي إنه يربيها!
محمد: أيوة بس اللحية مش فرض!
الشاب: الي يقولك كدة غلطان لأن العلماء اتفقوا على أنها فرض
محمد: فلنفرض إنها فرض! 0000بس أكيد الضرورات تبيح المحذورات 000وإنت عارف إن في ضرورات تبيح لك أن تحلقها
الشاب: قصدك الأمن يعني؟!


قالها ببساطة أدهشت محمد الذي كان يخشى من مجرد ذكر ذلك فى مكان عام وقال




نعم!



الشاب:لو الأمن قالك ما تصليش مش هتصلى؟00000لو الأمن قال للبنات ماتلبسوش حجاب مش هيلبسوا؟!
دى كله إختبارات وبلاءات من الله يا أخى وكلها فتنة كما قال الله عز وجل "أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنَّا وهم لا يفتنون"


وأظنك عارف إنه لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق



وبعدين الحمد لله الحال إتعدل شوية مش زي فترة التسعينات الي كانوا بيخدوا فيها أي حد ملتحي فقط لأنه ملتحي!



محمد:إمال دلوقتى بيخدوا مين؟!



ضحك الشاب وهو يواصل عمله بدون تردد




لسة برضه بيخدوهم وإن ما خدوهومشي دلوقتي يبقى في قوائم الإنتظار!!! قصدي المشبوهين بس برضه مش زي الأول000يعني بيصبروا عليه لما يبدأ يحضر دروس علم في مساجد معينة ولشيوخ معينين




يعني دة لو محدش من العفاريت وشى بيه!

محمد: عفاريت إيه؟!!!!!






حان دور محمد والشاب يلتفت إليه ويغمز وإبتسامته مازالت على شفتيه

المرشدين يا أخ 0000000مش بقولك إنت راجل طيب!!






يلا هات رقم جلوسك!

كان محمد مندهشاً من كلام الشاب إلا أنه بمجرد أن جائت سيرة رقم الجلوس والنتيجة نسى كل شيء وحل القلق الشديد مكان كل شيء والشاب يدخل الأرقام ويضغط على الزر لمعرفة النتيجة

يتبع(إن شاء الله)000000000000
رد مع اقتباس